تأثیر رشد نقدینگی بر اقتصاد کشور

عدم مدیریت نقدینگی در کشور، باعث بروز نوسانات در اقتصاد و بازار سرمایه شده است.

به گزارش صدای بورس، محمد اصولیان، مدرس دانشگاه در رشته مدیریت مالی ضمن بیان این مطلب گفت: اگر نوسانات بازار سرمایه را از زمان شاخص دو میلیونی در نظر بگیرید، این عدم مدیریت نقدینگی در کشور است که باعث بروز مشکلات فعلی شده و حل آن کلان‌تر از وظایف سازمان بورس است.

وی با اشاره به اینکه عدم اطمینان مردم نسبت به آینده باعث شده در هر جایی که فرصتی برای بازدهی وجود داشته باشد، پول زیادی به خاطر پوشش تورم روانه آن بخش ‌شود، افزود: این رویداد در تمامی بازارهای مشابه از جمله بورس، ارز و مسکن رخ می‌دهد و مشکل متنابهی است که در تمامی بازارها وجود دارد، اما از آنجا که بورس دارای شفافیت بیشتری نسبت به بازارهای دیگر است، اثر آن در بخش شتابندگی بیشتر است و در زمان خروج پول نیز به صورت افت شدید شاخص خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: برای بررسی علل این پدیده، لازم است متغیرهای سیاسی، اقتصادی و قانونی اثرگذار بر آن را مورد بررسی قرار داد تا بتوان دقیق‌تر درباره آن صحبت کرد، بنابراین زمان بیشتری می‌طلبد.

این مدرس دانشگاه در مورد وضعیت فعلی بازار سرمایه هم گفت: به نظر می‌رسد شاخص‌ها در حال درجا زدن هستند، زیرا لازم است قبل از بارش ابتدا ابر بیاید، این در حالی است که علامت ورود پول به بازار دیده نمی‌شود. اما آنچه که آشکار است اینکه جذابیت بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران در ماه‌های اخیر اضافه نشده، پس نمی‌توان انتظار داشت اتفاق خاصی بیفتد.

اصولیان با بیان اینکه گزینه‌های مشابه و بازارهای موازی هم در شرایط فعلی جذابیت لازم را ندارند، اظهار داشت: به عنوان یک معلم معتقدم بازار جای خاصی نمی‌رود و از درون دچار یک تعادل شده است. بنابراین برای رصد هر گونه تغییری، چه صعودی و چه نزولی، لازم است ابتدا محرک‌های اولیه را بررسی و سپس پیش‌بینی خود را براساس تغییرات ایجاد شده تصحیح کرد، اما در حال حاضر علامتی از تغییرات آنچنانی در بازار دیده نمی‌شود.

بازار سرمایه بحران ندارد

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحران یک واژه علمی‌ است و نمی‌توان به همین سادگی آن را به کار برد، افزود: از فعالان بازار سرمایه انتظار می‌رود روی به کار بردن واژه‌ها حساس باشند، زیرا آنچه که به عنوان بحران بیان می‌شود باید با مبانی علمی همخوانی داشته باشد.

وی یادآور شد: شاید با پژوهش بتوان به اتفاقات رخ داده در سال ۹۹ لیبل بحران زد، اما میزان تغییرات و افت شاخص در سال ۱۴۰۱ به اندازه‌ای نبوده است که بتوان گفت بحران وجود دارد و برای آن نسخه خروج از بحران پیچید، به همین خاطر از همکاران و فعالان بازار دعوت می‌کنم تا نسبت به اتفاقات بازار سرمایه یک نگاه علمی داشته باشند.

کد خبر 464386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =